Blogs

Theeleuten?

Vandaag lees ik veel nieuws over Trump. Ik word er zo treurig van. Ik had echt niet gedacht dat de soep zo heet gegeten zou worden bij de verkiezingen had gesteld. Zou hij alleen maar de wil van het volk uitvoeren? Snapt hij iets van politiek? Zou hij echt zo arrogant  zijn die alleen mensen waardeert op basis van het geld wat iemand kan verdienen?  Ofmensen die hem ook niet met bepaalde onwelgevallige feiten voor de voeten lopen?

De wereld wordt geïnfecteerd met te veel marketingtools. We worden doodgegooid met marketing. Waar blijft de tijd dat we de VPRO hadden en daarnaast de Avro met Van Duijn show. Het leven was veel overzichtelijker en geheel gestuurd door de overheid. Feiten waren toen nog echte feiten.

Het is niet makkelijk om feiten van meningen te onderscheiden. Cijfers en statistieken zijn ook op velerlei wijze te interpreteren. De media wordt overgenomen door de kijkcijfers, door wereldwijde verkoop van de formats.

Media-concepten worden verkocht, het is big money. Marketing zit overal. Marketing is een doelgerichte band opbouwen met de klant, zodat de informatie wordt geaccepteerd. We krijgen vaak dezelfde boodschap op vele subtiele manieren voorgeschoteld. Zo wordt ook het nepnieuws in ons brein binnen gebracht. En via de social media blijven we in dezelfde nieuwsvijver zwemmen, we vertrouwen onze eigen vrienden en zien steeds dezelfde informatie. Er komt dus geen ander nieuws meer binnen. De Google en Facebookconcepten werken daar ook aan mee. Kijk zeggen we dan, al mijn vrienden hebben ook op Trump gestemd (of juist niet)!

We kunnen steeds beter het nep nieuws verpakken. Nep nieuws komt voor in grappen en maar ook in serieus lijkende zaken, Arjan Ederveen was een van de eerste die een soort grap maakte in de vorm van een documentaire. We hebben nu dagelijks de Speld. De vorm is herkenbaar en daardoor lijkt het betrouwbaar en dat is de grap. De kennis over hoe je iemand kan overtuigen is vergroot. Er zijn boeken over vol geschreven. Er zijn enkele regels, wees duidelijk en consistent, zeg dat vele andere het ook zo zien en kweek een vertrouwensband met de ontvanger.

Vertrouwen in de politiek en vertrouwen in de media is er niet meer. We worden namelijk zo doodgegooid met informatie dat we niet meer weten wat reclame is en wat echt. Wie spreekt de waarheid, wie meent het oprecht? Wie heeft een goede spreekvaardigheidscursus gehad en wie is gewoon wat minder goed gebekt.

De diversiteit van mensen is interessant en leerzaam. Als we allemaal hetzelfde zouden moeten zijn dan komen we in een totalitaire staat terecht. Wat kunnen we dan doen voor de groepen die anders zijn, de anders gekleurde mensen, de anders religieuze, de gehandicapte mensen of mensen die gewoon zich niet willen of kunnen voegen naar de norm? Het mooie van het leven is, niet de norm van de o zo perfecte politicus of zakenman, maar de”imperfectie” van authentieke mensen die juist op een andere manier hun leven willen vormgeven.

Wat kunnen we doen tegen Trump. We kunnen als consument veel doen. Al het spaargeld op de groene rekening (Triodos of ASN), biologische en Fair Trade producten kopen, tot zover het in het budget past. Groene stroom kopen en wellicht minder vlees eten. Goede doelen steunen, demonstreren, Facebooken en twitteren. Niet normaal willen zijn, maar zelf nadenken.

Social media gebruiken vind ik nog niet genoeg. Op de social media krijgt elke boze reactie, een boze reactie terug. En hiermee overtuigen we niemand. We overtuigen alleen mensen door in gesprek te gaan en een goede vriendschappelijke band te creëren, zodat de zender vertrouwd wordt en de argumenten geaccepteerd worden. We krijgen alleen een vertrouwensband met de boze Trump stemmer als we zelf op pad gaan. Ga eens met de andere buren theeleuten (voor rechts) of barbecueën (voor links) en onze mening (soms) bij ons zelf houden en soms recht voor zijn raap.